Als de scholen weer open gaan

Wat staat je te doen bij de heropening van de scholen? Wat ons betreft zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  1. Basaal: opvolgen van de richtlijnen van het RIVM.
  2. Primair: aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en veranderde groepsdynamiek.
  3. Secundair: leerniveau en bijspijkeren.

Organisaties laten zich in met het onderwijs. De professionals echter zijn de leerkrachten. Zij wisten hoe ze het onderwijs op afstand moesten organiseren en kregen het voor elkaar. Zij weten nu hoe ze in hun klas een pedagogisch klimaat kunnen creëren waarbinnen leerlingen zich, ook bij aanpassingen, veilig gaan voelen. Dat is de beste basis voor onderwijs en inhalen van eventuele achterstanden en daar is tijd voor nodig.

Ook in deze fase van de crisis worden weer veel adviezen gegeven. Wij selecteren voor onze scholen het volgende, als concrete invulling op bovenstaande 3 aandachtspunten:

  • Van alle protocollen, selecteren wij voor onze basisscholen deze van de website po.lesopafstand.
  • Luc Koning geeft op LinkedIn een nuchter advies. Zijn praktische artikel over pedagogische prioriteit bij de heropening van scholen, vind je hier. Je leest er ook over in dit artikel. 
  • "Investeer in de basis!", benadrukt de Bazaltgroep. Klik hier voor het CoronaNazorgpakket.
  • Door de coronacrisis hebben leerlingen een moeilijke tijd achter de rug. Hoe daarop in te spelen, lees je in dit artikel van Anton Horeweg. 
  • Hoe opnieuw te starten met jonge kinderen? Je leest het hier
  • Wekenlang niet naar school gaan en vervolgens opstarten met gesplitste groepen, heeft impact op de groepsdynamiek. In dit praktische artikel lees je er meer over. 
  • Hervatting van het gewone schoolleven heeft prioriteit boven het als een sneltrein inhalen van leerachterstanden. Juist in deze tijd hebben we extra oog en hart voor de stille leerling
  • Hoe je constructief kunt reageren op destructief gedrag van leerlingen na een periode van gedwongen thuisonderwijs, lees je in het artikel "Een volle emmer".

Twee webinairs zijn de moeite waard om te kijken:

  • Kees van Overveld maakt de balans op: leerlingen en leerkrachten misten elkaar. Hoe nu verder? Kijk hier
  • Ook Steven Pont neemt ons mee: hoe besteden we primair aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, voordat we weer aan de slag kunnen met het onderwijs? Kinderen hebben veel meegemaakt en hebben behoefte aan aandacht daarvoor. Kijk hier.
556