11. Studie-avond: Intelligentie-onderzoek: Wat kan ik daar mee

11. Studie-avond: Intelligentieonderzoek: wat kan ik daarmee?

Naam cursus

Intelligentieonderzoek: wat kan ik daarmee?

Doelgroep

Professionals in het onderwijs: leerkrachten groep 1 tot en met 8, intern begeleiders, remedial teachers.

Soort scholing

Studie-avond / Workshop

Tijdsinvestering  cursist

In totaal 4 uur, inclusief voorbereiding en een thuisopdracht

Lerarenregister

Voor deze cursus wordt validatie aangevraagd, zodra het lerarenregister weer wordt opengesteld.

Kosten

De kosten zijn € 125,00 per persoon, als het minimum-aantal deelnemers gehaald wordt. De kosten zijn inclusief documentatie / cursusmapje.

In deze prijs is ook begrepen de kosten van zaalhuur en catering voor deze avond.

Minimum aantal deelnemers

De cursus gaat alleen door als er zich minimaal 12 deelnemers hebben aangemeld. Maximaal aantal deelnemers: 24.

Locatie

Rehobothschool, Schoutenstraat 113, 3771 CH Barneveld

Tel.: 0342 – 200 300

Data en Tijd

Deo volente

Eén avond: een dinsdag- of een donderdagavond in februari 2019. Definitieve datum volgt z.s.m.

Tijd: 19.00 – 22.00 uur

Docent

Deze cursus wordt verzorgd door mw. Marloes van Rossum.

Uiterste datum van aanmelding

Maandag 31 december 2018. U krijgt maandag 7 januari 2019 bericht of de cursus wel/niet doorgaat.

 

Inleiding

Nathalie heeft een VIQ van 110 en PIQ van 82. Haar profiel is zogezegd disharmonisch opgebouwd. Wat zeggen mij deze gegevens als leerkracht? Ik vraag mij wel eens af hoe zo’n intelligentietest in elkaar steekt en wat ik als docent kan met de gegevens die ik hieruit ontvang. Hoe stem ik in benadering hier op af?

Inhoud / Beschrijving

In deze training komt aan bod hoe een intelligentietest is opgebouwd, wat er wordt getest en op welke manier. Je krijgt uitleg over de verschillende intelligentietesten die er zijn voor kinderen. Centraal zal staan de WISC-III, omdat dit de meest voorkomende test bij kinderen tussen de 6 en 16 jaar is.

We gaan aan de hand van een aantal casussen kijken hoe je in de praktijk uit de voeten kunt met de uitslag van een onderzoek. Daarbij geven we handvatten voor je benaderingswijze en voor het ondersteunen van het leren.

Doelen

Aan het eind van deze training:

  • Weet je hoe een intelligentietest is opgebouwd.
  • Weet je wat de verschillen zijn tussen testen die beschikbaar zijn voor jonge kinderen.
  • Kun je de gegevens uit een test beter interpreteren.
  • Kun je de gegevens uit deze test gebruiken om je benadering en leerondersteuning af te stemmen.

Werkwijze

Dit is een interactieve training waarbij afwisselend gewerkt wordt middels

  • theoretische kaders
  • casussen
  • eigen inbreng van de deelnemers

Literatuur / Werkmateriaal

Materiaal wordt tijdens de bijeenkomst uitgereikt.

Informatie over de docenten

Mevr. Marloes van Rossum is werkzaam als GZ-psycholoog bij Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie. Naast haar werk op het Intensieve Behandel Centrum kind, biedt ze CGT, E-health en EMDR behandelingen. Ze is tevens docent en trainer bij de Karakter Academie op het gebied van diagnostiek en behandeling.

Accreditatie / Certificering

Je ontvangt een Bewijs van deelname met vermelding van de tijdsinvestering en de hoofdinhoud van de bijeenkomst.

Nota Bene

De workshop gaat alleen door bij een minimum aantal deelnemers van 12 personen.

Maximum aantal deelnemers: 24 personen.

502